22 Dec 2016 - leestijd 2 minuten
auteur Niek Fransen
Share Share Share Share Share
rabobank-case

Rabobank: altijd dichtbij

Al bijna 10 jaar werkt Rabobank samen met NykampNyboer. Tijdens de jarenlange samenwerking is veel ontwikkeld dat de herkenbaarheid van het merk sterk heeft verbeterd. Projectmanagers Niek Fransen, Bert Wolters en consultant Jim Krokké hebben de Rabobank geadviseerd en begeleid op het gebied van merkmanagement, in een sterk veranderende omgeving.

Niek Fransen, projectmanager bij NykampNyboer: “We hebben de afgelopen jaren veel projecten voor Rabobank mogen doen. Het is begonnen met het ontwikkelen van een contentstrategie voor de CommunicatieShop: een online MRM platform waarmee Rabobank zowel lokaal als centraal haar marketing- en communicatiemedewerkers faciliteert. Collega Jim Krokké: “CommunicatieShop biedt Rabobank efficiëntie, eenvoud en inzicht”.

 

Fotografie, middenin de maatschappij

De ontwikkeling van een nieuwe fotografiestijl was een project waarvan het resultaat voor iedereen zichtbaar is. Fransen: “Het programma van eisen werd geschreven vanuit de merkwaarden, design principes en vanuit praktisch perspectief, waar het gaat om het toepassen van fotografie op verschillende uitingen. De Rabobank staat middenin de maatschappij, dichtbij de mensen. In de fotografie zie je dat letterlijk terug: veel van de beelden zijn geschoten op een armlengte afstand. Ook hielpen we bij het selecteren van huisfotografen, het definiëren van generieke afspraken ten aanzien van auteurs-, portret- en gebruiksrecht en het vaststellen van validatie- en publicatieproces, dat vervolgens in de CommunicatieShop Mediabank is geautomatiseerd.”

 

Kant en klare bouwstenen

Een recenter project was de ontwikkeling en implementatie van een front-end style guide. Deze guide bevat kant-en-klare online componenten. Dit zijn bouwstenen die functie en vorm (UX/UI) in code faciliteren, die ontwikkelaars in- en extern gebruiken om Rabobank websites, apps, platforms en andere online omgevingen te bouwen. Projectmanager Bert Wolters: “De online merkcomponenten Rabobank zijn consequent vastgelegd”.

 

Van merkvlakken tot app launcher icons

De merkstijl van de Rabobank heeft zich heel organisch ontwikkeld: “De blauw en oranje merkvlakken die Rabobank in haar uitingen gebruikt zijn op een zeker moment aangepast. We begeleidden het designtraject en pasten alle tools aan, waarmee medewerkers online en offline communicatiemiddelen maken.” Eveneens werd het designtraject en de implementatie van nieuwe iconen en app launcher icons verzorgd. De icons dienden functioneel te zijn en tegelijkertijd te passen bij de merkstijl van Rabobank. Niek Fransen: “Hiervoor werden briefings geschreven, waarin staat wat de iconen of app launcher icons moeten vertellen. Op basis van de merkcomponenten werd er een design ontwikkeld dat herkenbaar is als de Rabobank. Alle merkcomponenten moeten afzonderlijk aansluiten bij Rabobank haar identiteit en bij elkaar een optelsom zijn die zorgt voor de optimale herkenning. Dat geldt ook voor grafieken en tabellen. Daar werden onder andere kant-en-klare sjablonen voor gemaakt die medewerkers in PowerPoint kunnen gebruiken om hun grafieken en tabellen helemaal in Rabobank-stijl te kunnen maken. Zo hoeven zij zich geen zorgen meer te maken over de opmaak, enkel over de inhoud.”

 

Integraal design & Governance

Digitalisering vraagt om een nieuwe benadering van design. Het zwaartepunt bij het (door)ontwikkelen van een toepasbare merkstijl is verschoven van fysieke merkdragers naar online en digitale merkdragers. De Rabobank merkstijl heeft zich organisch doorontwikkeld, maar was in oorsprong vooral geschikt voor fysieke merkdragers. De grootste verandering is in eerste instantie niet het design zelf, maar vooral de wijze waarop het tot stand komt en hoe het wordt gevalideerd. Fransen: “In samenwerking met Rabobank is het initiatief genomen om hier visie op te ontwikkelen. De visie wordt momenteel uitgewerkt en parallel daaraan zijn we druk bezig de buy-in van de verschillende stakeholders te verkrijgen.”

 

Van project naar partner

In het begin van de samenwerking kwam Rabobank met een concreet vraagstuk om aan te werken. Tegenwoordig ontstaan vraagstukken meer in samenwerking. Fransen: “In acht jaar tijd leer je elkaar goed kennen. Om de merkprestatie van Rabobank verder te verbeteren is scherpte nodig, moeten we objectief adviseren en een robuuste gesprekspartner zijn.”

Niek FransenNiek Fransen
Project Manager bij NykampNyboer

Reageer als eerste!
Share Share Share Share Share

Meer kennis over merken

Brand Portals
21 Apr 2017

Waarom meeste Brand Portals niet werken

rabobank-case
22 Dec 2016

Rabobank: altijd dichtbij

Merkwaarde
23 Mei 2017

Shell blijft meest waardevolle merk

NykampNyboer, FloraHolland, nieuwe merkidentiteit, rebranding
01 Apr 2017

Nieuwe merkidentiteit Royal FloraHolland

Calendar page, pen and pocket planner

Neem
contact op

Wat kunnen we voor u betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
mobile-email-752x483

Stuur ons
uw uitdaging!

Welk merk-vraagstuk houdt u bezig op dit moment? Mail ons vrijblijvend!
profiteer als eerste van nieuwe cases, inzichten en downloads - schrijf u in voor de nieuwsbrief

(geen spam)