15 Jun 2016 - leestijd < 1 minuut
auteur Jos Rake
Share Share Share Share Share

ING: Revitalisatie van een sterk merk

Drie jaar geleden begon ING met het herdefiniëren van de dienstverlening en de uitstraling van het merk. De bank besloot zich dichterbij de consument te positioneren, wat werd uitgedrukt in een nieuwe merkbelofte: ‘Empowering people to stay a step ahead in life and business’. De samenwerking tussen ING en NykampNyboer werd aangehaald om verdere digitalisatie en revitalisatie van het merk te begeleiden.

De basis van de revitalisatie werd gelegd door een impactanalyse, uitgevoerd met de ImpactValuator-tool. Deze analyse bood inzicht in de financiële, organisatorische en visuele gevolgen van de revitalisatie. Programmamanager Jos Rake: “Dat was een enorme onderneming, gezien de vele verschillende brand touchpoints, zowel online als offline.” Op basis van inzichten uit de ImpactValuator konden verschillende implementatiescenario’s worden uitgewerkt. Er werd gekozen voor een geleidelijke implementatie van drie jaar, met gebruik van merkbouwstenen.

Het gebruik van merkbouwstenen in plaats van strikte merkrichtlijnen werd het ‘Lego-model’ genoemd. Deze methode biedt de 13 retail-landen van ING ruimte voor eigen invulling van het visuele merk. “Een belangrijk aspect van de revitalisatie was het realiseren van een consistente uitstraling van het ING-merk, zonder dat de landen hun autonomie zouden verliezen”, vertelt Nanne Bos, Head of Global Brand management bij ING. De aanpak heeft geleid tot een succesvolle implementatie van de vernieuwde merkbelofte. Rake: “Het nieuwe merk ING is klaar voor de digitale toekomst, met volledig ‘commitment’ van alle landen en bedrijfsonderdelen.”

Reageer als eerste!
Share Share Share Share Share

Meer kennis over merken

Brand management Agile
24 Jul 2017

Agile voordelig voor Brand Management

Brand Portals
21 Apr 2017

Waarom meeste Brand Portals niet werken

rabobank-case
22 Dec 2016

Rabobank: altijd dichtbij

Merkwaarde
23 Mei 2017

Shell blijft meest waardevolle merk

Calendar page, pen and pocket planner

Neem
contact op

Wat kunnen we voor u betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
mobile-email-752x483

Stuur ons
uw uitdaging!

Welk merk-vraagstuk houdt u bezig op dit moment? Mail ons vrijblijvend!
profiteer als eerste van nieuwe cases, inzichten en downloads - schrijf u in voor de nieuwsbrief

(geen spam)